O rețetă magică în 10 puncte de creștere a eficienței în Visual Content

Primul „blog” din istoria omenirii poate fi văzut în peștera Altamira din Spania. Acum cel puțin 10.000 de ani, semenii noștri povesteau, prin desen, scene de vânătoare:



Intelectul uman s-a dezvoltat constant de atunci. Au fost inventate lucruri extraordinare precum alfabetul, tiparul, mass media, astfel încât scrisul a devenit esențial în circulația mesajelor.

Totuși, Vizualul a rămas cel mai eficient mijloc de Comunicare.

Explicațiile țin de fiziologia cerebrală:

  • Dacă privim două cartoane cu aceeași informație, în format text, respectiv format grafic, creierul nostru va alege să prelucreze, întotdeauna, cartonul cu imaginea. Îi este mai confortabil;
  • Informația în format vizual este prelucrată mental de mii de ori mai rapid în comparație cu aceeași informație în format text;
  • După trei zile, ne aducem aminte cam 10% dintr-o mostră de informație receptată auditiv. Însă dacă respectiva informație audio este completată de imagine, putem să o reproducem corect, după aceleași trei zile, în proporție de 65%;
  • Studiile bazate de dispozitive eye-tracking au arătat că la o postare online petrecem mai mult analizând fotografiile în comparație cu timpul alocat textului. Bineînțeles, dacă fotografiile sunt relevante.

De ce Vizualul este esențial în Comunicare.

Câteva statistici:
  • Engagementul statusurilor Facebook care au atașată imagine este de 2,3 ori mai mare decât al statusurilor fără vizual;
  • Infograficele cresc traficul web în medie cu 12%;
  • Youtube își consolidează statutul de al doilea mare motor de căutare al lumii datorită imensei cantități de search pe teme gen „how to”;
  • Adăugarea sintagmei „video” la subiectul unui e-mail crește rata de deschidere cu 19%;
  • 70% dintre consumatori au dat share cel puțin unui video de promovare, iar 52% afirmă că vizionarea unui clip despre un produs le consolidează decizia de achiziție.
    (sursa: https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-industry-report-2018/ )

Desigur, putem continua cu statisticile încurajatoare în privința Visual Content. Dar dincolo de teorie – pe care o acceptăm cu toții fără rezerve, mai sănătos este să vedem care este reala stare de fapt în Comunicare în privința vizualului și ce putem face.


10 idei de creștere a eficienței în Comunicare pentru agenții și branduri

1. Nu mai aștepta totul de la fotograful angajat. Folosește smartphone-ul.
Smartphone-urile de ultimă generație scot fotografii de calitate. Aplicații de editare gratuite, gen Snapseed, sunt ușor de folosit, iar pozele devin astfel și mai reușite. O seamă de angajați (inclusiv din top management) pot deveni comunicatori ai brandului, în format foto și video, pe rețelele sociale, după un training și stabilirea unor proceduri. Autenticitatea aduce simpatie și reach bun.

2. Real time, vă rog!
Cereți fotografilor pe care i-ați angajat la evenimente să vă trimită fotografii în timp real. Vor protesta la început, dar se vor supune. Cum se întâmplă în prezent la evenimente? Fotograful trage sute de cadre până la finalul evenimentului, apoi își ia timp să facă selecția și să le prelucreze. Pozele ajung astfel la ziariști și bloggeri la ore bune după ce aceștia au relatat deja despre eveniment. Stupid, nu?

3. Comunicate de presă fără imagini?
Deși e greu de crezut, sunt încă în 2019 agenții/branduri care trimit comunicate fără nicio imagine atașată. Nu le pasă cu ce ilustrează jurnalistul/bloggerul respectivul material.

4. Nu vrei să te inund cu poze?
De cealaltă parte, sunt agenții/branduri care transmit sute de MB de fotografii comprimate, prin WeTransfer de pildă. Astfel de fotografii în format mare sunt utile revistelor glossy cel mult. Pentru online, un format de genul 1280x852 e super suficient. Soluția ca să nu iritați: atașati comunicatului 1-3 poze deja prelucrate pentru online și care să poate fi descărcate printr-un singur click. Dacă credeți că e util, nu vă împiedică nimeni apoi să atașați și un link WeTransfer.

5. Ordine și back-up.
Probabil că fotografiile brandului de care te ocupi sunt răspândite prin trei laptopuri și cinci stații grafice. Nu e mare filosofie să le ordonezi pe foldere, să le pui titluri și mai ales să creezi back-up. Zburdă pe net hackerii ransomware dornici să-ți cripteze fișierele din computer și să îți ceară apoi bitcoini ca taxă de recuperare.

6. Infografice. Ai încercat?
Utilizatorii de Internet se dau în vânt după infografice. Dacă ai în echipă un grafician, roagă-l să studieze specia. Nu e chiar simplu de construit un infografic, de pildă o combinație greșită de culori poate crește rata de respingere. Nu trebuie să creezi neapărat infografice complicate cuprinzând 20 de informații. Pot să fie și de tip snackable content, simple: să arate o evoluție - „Creșterea numărului de clienți 2019 versus 2010”, o cotă de piață versus concurența, etc. Infograficele trebuie neapărat să fie lizibile pe mobil. Verifică, chiar dacă îți pare o banalitate.

7. Ai grijă la copyright.
În România încă se mai fură poze de pe net. Dacă menționezi doar sursa („Foto: Ion Ionescu”) și nu ai acordul autorului tot furt se cheamă. Acuzația de șterpelire foto pusă în cârca unui brand din cauza unui angajat neglijent dă enorme bătăi de cap.

8. Subtitrare video
Cam 80% dintre privitorii unui clip îl urmăresc fără sunet. E indicat așadar să punem subtitrare la video online. Nu e așa de complicat cum îți închipui și multă lume uită obligația aceasta.

9. Curaj! Live video nu te mănâncă
Fapt dovedit: engagementul în cazul live-urilor online este net mai mare decât al clipurilor uploadate atemporal. Nu-ți fie teamă să intri live la evenimente: imaginea trebuie să fie doar decentă, nu excepțională, dar întâmplarea să merite.

10. Când produci un clip video, fii cu adevărat regizor!

Asta înseamnă să fii foarte atent la primele secunde ale clipului, esențiale în retenția privitorului. Dacă nu i-ai capturat atenția în primele 5-12 secunde cu o abordare interesantă, l-ai pierdut.

Așa, și? Nu ne dai nicio rețetă magică de creștere pe partea de vizual! Ce ne-ai spus sunt doar banalități, știam și noi.
Tocmai, asta e rețeta magică! Respectă consecvent cele 10 sugestii și vei vedea curând rezultatele.

(Victor Kapra)

← BACK