Social Media – prieten sau dușman?

Interacțiunea dintre oameni nu a fost niciodată mai accesibilă. Fenomen global, Social Media ne permite să împărtășim cu ușurință conținut de divertisment sau comercial, să ne reconectăm cu prieteni vechi sau să păstrăm legătura cu familia, fără a mai pierde timp la telefon. Totodată, este important să privim în ansamblu, să reconsiderăm modul în care navigăm în online și, la fel de important, să observăm potențialele pericole ale rețelelor sociale.

Studii recente au indicat faptul că utilizarea excesivă a canalelor de Social Media poate produce vulnerabilitate în fața unor probleme precum anxietate, depresie ori narcisism. De asemenea, persoanele care au raportat utilizarea mai multor platforme sociale (șapte până la unsprezece) au prezentat o predispoziție de trei ori mai mare pentru depresie și anxietate decât cele care au folosit un număr maxim de două platforme sociale.

S-a demonstrat că obținerea like-urilor, a share-urilor sau retweet-urilor, oferă o cantitate puternică de dopamină, fapt care alimentează un model de dependență, accelerând astfel formarea unui comportament deviant. Mai mult decât atât, necesități ale individului precum cea de a se face plăcut, de a fi văzut și de a aparține unui anumit mediu sau grup, combinate cu impresia că Social Media poate satisface aceaste nevoi, pot avea efecte nocive.

Suntem expuși riscului de a internaliza așteptări nerealiste, de a spera la încropirea unor relații și de a trăi iluzia succesului prin expunere constantă la mediile sociale. Din pricina acestor imagini false, nerealizabile, ne forțăm inconștientul să rămână prins într-o bulă utopică, îndepărtându-ne astfel de concret, ascunzând nesiguranțele, problemele și anxietățile cu care ne confruntăm. Ce putem face pentru a ne proteja?

Selectarea anumitor momente ale zilei pentru a verifica noutățile din lumea digitală poate fi o modalitate bună de a limita utilizarea excesivă a platformelor media. Trebuie să încercăm să renunțăm la smartphone, mai ales seara, înainte de culcare. Ideal ar fi să lăsăm telefonul într-o altă cameră, nicidecum în cea în care dormim.

Dacă urmărim bloggeri, vloggeri sau influenceri de înaltă calitate, trebuie să ne reamintim faptul că sunt umani, la fel ca noi. Și ei duc lupte pe care nu le putem vedea, iar viața lor nu este perfectă. Acest lucru ne poate proteja de așteptările nerealiste.

Ideea de a cultiva o relație profundă și semnificativă, “offline”, este unul dintre cele mai bune antidoturi contra utilizării excesive a platformelor sociale. Investiția timpului în prieteni, familie, colegi, soț / soție este cea mai bună modalitate de a îmbunătăți conexiunea dintre oameni. Să ne dedicăm energiile celor din jur și vom obține ceva unic și puternic care, de ce nu, poate fi adus în online.

Folosite responsabil, platformele sociale reprezintă instrumente puternice cu ajutorul cărora putem rămâne conectați la nou, putem conștientiza aspecte ale societății, împărtăși arta în cele patru zări și le putem oferi celor dragi noutăți din viețile noastre. Trebuie doar să înțelegem ce e benefic, ce e nociv, iar odată stabilite aceste limite, vom reuși să ne menținem în echilibru și să ne bucurăm de Social Media într-un mod inteligent.

Legături externe pe același subiect:

Is Social Media Hurting Your Mental Health? | Bailey Parnell | TEDxRyersonU


SOCIAL MEDIA ADDICTION | Leslie Coutterand | TEDxMarin

← BACK